Thursday, June 23, 2011

loghat

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
kepada anda penonton di studio dan tuan dan puan di rumah.
Saya Ahmad Nabil Ahmad Nisfu dalam Lu Pikirlah sendiri!

Ho yeah Ho yeah.

Okay. pembetulan. Ahmad Nabil's future girlfriend.

Ho yeah Ho yeah.
hahaha. gurau semata.
nanti tak semena ada orang google: Ahmad Nabil's future girlfriend
haaa jumpa blog aku lah pulak kan. hehehe.

Hi. Saya Syafiqah. Saya lah bakal awek Nabil tu hah.
ehehe. sekali empat puluh orang baca. jadi doa. dimakbulkan. GULP.

okay okay. serious serious.

Loghat. atau maksudnya.

1. kata(dalam erti yang sebenarnya).
2. bahasa daerah, dialek, bahasa setempat.
3. gaya mengucapkan kata-kata.
4. daftar kata, perbendaharaan kata.

Slanga. apa pulak?

1. kata-kata (ungkapan) yang tidak tergolong dalam bahasa baku (biasa digunakan dalam percakapan tidak rasmi)


Sama ke loghat dengan slanga? Kau rasa?


Sebelum tu ada story! (baca dengan nada gedikgedik manjamanja haha!)


Haritu waktu kelas dinamika waktu matriks kan. ada task kena berpidato taw. Lepas habis berpidato nanti lecturer komen-komen taw. lepas tu kan. Miss Noer cakap kan. 'awak ada suara yang mantap. (OMG OMG) hahaha. tapi sayangnya slanga tu kuat sangat. and I was likee, haa slanga? (cakap dalam hati okay. behave sikit depan lecturer ehe) slanga tu ape macam loghat ke? aku tanya kat kawan aku. then dia cakap, taklah. macam nada english sikit.

bila balik bilik. cite kat room-mates. dorang cakap. 'sya, jangan cakap kau taktahu yang kau ada slang? biaselah orang KL. cakap gaya KL lah' habis tu nak aku cakap perak ke dehh? heheh gurau.

oh. masa kat seratas. aku terigat yang jay cakap. ops bukan bukan. meer taw. meer heee. gaya aku cakap dengan farhana sofea cakap sama. haha. then dia cakap. orang KL orang KL.


Kalau kita rujuk semula kepada maksud macam sama kan? cube tengok nombor 3 dengan maksud slanga nombor 1.


apa yang aku nak cakap. Rakyat Malaysia zaman kini. Generasi muda khususnya sudah mengamalkan bahasa moden. loghat KL lah aku bagi nama hehe. tapi kalau ikut Nabil bahasa Facebook bahasa Twitter. tapi. kalau Fynn Jamal bahasa Indie. kalau korang kalau korang? guna lah loghat KL weh. Lagi cool bukan? hahaha ikut syafiqah. hehehe.


Bak kata Nabil, gua tak ada masalah lah kalau korang semua nak guna bahasa Facebook ke Twitter Twitter ni. Lu-Gua ke Bai-Bai ke. Weh-Weh ke. Doh-Doh ke. and what so everr major loserr. Tapi gua ada masalah dengan dua perkataan ni.



First: OH MY GOD! or OMG! or homaiGod!


aku pun dah terpengaruh. dan bila terpengaruh maknanya aku suka dan selesa. bila dah selesa aku tak rasa benda tu salah. dan bila benda tu aku rasa tak salah mulalah menjadi amalan. Persoalannya, kita umat Islam kenapa kita perlu substitute Ya Allah dengan Oh My God yang merupakan kata-kata yang diucapkan oleh orang bukan Islam apabila teringat Tuhan mereka. Aku teringat masa tingkatan tiga. ada seorang classmate Kristian agamanya. dan dia tengah cakap dengan seorang kawan aku yang Buddha agamanya. aku ingat-ingat lupa sebenarnya. dia kata. 'You are Budhist right? you are not supposed to say Oh My God because we do. Cristianians do.' Begitulah gamaknya. habis tu Buddhist cakap apa? entahlah weh aku dapat catched up ayat ni je. Kesimpulannya, elok lah kita ingat Tuhan kita iaitu Allah dengan menyebut nama Allah itu sendiri. dan Allah Subhanallahu Taala mempunyai 99 nama yang lain. Gunalah Al-Amin, Al-Adzim. kan lebih manis tu?



Second: Bye.


Anda tahu bahawa Bye merupakan jarun suntikan orang Kristian. Dalam Bahasa Arab bermaksud "fihafzil baba ". Manakala dalam bahasa Malaysia bermaksud di Bawah Naungan Pope(paderi). Aku pernah baca article ni waktu aku form 2 rasanya. article yang tampal tampal belakang kelas untuk hias kelas tuuuuu. ahaha. dalam article tu ada tertulis orang Kristian sebarkan budaya agama mereka kepada umat Islam untuk menyesatkan orang Islam. Masih ingat pelajaran Sejarah? Konsep 3G peperangan Orang Kristian sewaktu datang menerjah Melaka? Glory, Golden, Gospal(kalau tak silap) yang meniginkan kemegahan, kemewahan, dan menyebarkan agama. Persoalan yang timbul ialah kenapa kita nak substitute Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatu yang bermaksud 'Allah merahmati kamu, wahai saudaraku' dengan bye yang bermaksud di Bawah Naungan Pope? Nazubillah takut kan wehh? kawan kau atau kau sendiri tengah mendoakan kau di Bawah Naungan Pope? Minta Dijauhkan. Minta semoga dengan adanya ilmu ini kita buang jauh jauh budaya mengucapkan Bye bile mahu berpisah. Ya syafiqah walaupun sejak form 2 aku dah tahu tapi still aku buat. kepada anda semua, tumbuk aku kalau aku terucap okay?!

Tadi aku search maksud bye terjumpa dekat notes facebook.ada orang comment dia kata: ada x proof tentang 'bye' tu? i am very interesting about this. you xboleh nak tulis tanpa bukti. thanks.

bukti. bukti apa ya encik? bukti apa yang you nak? mana tahu saya boleh tolong?


Jadi. Saudara-saudara yang seagama denganku. Carilah ilmu sebeum menjadi amalan. Mari kita longgarkan loghat KL kita untuk dua perkataan ni. Insya'Allah. Maafkan saya jikalau ada salah silap.


Assalamualaikum. Saya Syafiqah Safian dalam Elpelikos Elpelikis maksudnya cuba kau sebut pelik banyak kali dan wakil Bakal Boyfriend saya, Lu Fikirlah Sendiri! ehe.

3 comments:

gadis said...

hmm hmmm macam berat je tajuk ni. well aku guna OMG time sembang kat intenet je sebab senang nak type hihi. btw thanks syasya! aku ada slang tak? haha =D

syafiqah safian said...

haah wehhh! aku pun rase tajuk ni berat kan kan. sebab ade isu agama tu. at first aku mcm ish. macam nak delete je oh. tapi hum post je lah oh. ke nak delete eh kesumaaaaaaaaa? tolonggg! tgh cuak ni oh. hehehe.

hihi. dah lame tak borak dengan kau weh so tak sure ade slang ke tak ehe. jom on the phone?!:)

gadis said...

oh takpe, itu kan your point of view. kalau ada sesapa yg nak bagi opinion lain, or better idea, dia boleh la komen kat sini. and who knows, it may widen our knowledge in this issue kan?


jom jom calling calling nanti. hihi. tapi i takde no u lah. hmm nanti mesej fb i no u tau :)